Hoog bezoek in Petten aan Zee

Schakelingenieur Jan Willem Boehmer

Als een gepecioneerde schakelingenieur van Rijkswaterstaat naar Petten aan Zee komt om te vragen of je hem wilt helpen, is dat een hele eer. Jan Willem Boehmer kwam op zijn voufiets vanuit Den Haag met de trein van 07.00 uur naar Alkmaar. Vandaar is hij op dat kleine fietsje via Bergen naar Schoorl gereden waar hij bij het Klimduin via de telefoon zijn komst melde. Van Schoorl ging het via Groet naar Camperduin Daar nam hij het nieuwe fietspad over het opgespoten Hondsbossche duin naar Petten aan Zee. Een uur later dan gepand belde hij aan en vertelde onder het genot van een kop koffie waarom hij mij wilde ontmoeten. Het gaat niet goed in Zeeland, de open dammen mogen niet meer gesloten worden. Doen ze dat wel heb je kans dat er zoveel zand inbeweging komt dat de Deltawerken op drijfzand komen te staan en naar binnen gedrukt worden. Dit waren ongeveer ook de woorden van Walter van de Kleij in het derde deel over de Deltawerken van VPRO radio. Alleen de Haakse Zeedijk kan in de toekomst voorkomen dat een groot deel van Nederland onder water spoelt. Als je de schade dan opmaakt is de BV NL niets meer waard.

Na het eten van een ommelet, waarbij ik van hem nog de nodige oplossingen voor Ruimte voor de rievier te horen kreeg, gingen we naar Zand tegen Zee. Daar heb ik het plaatje, zittend in de stoel de bedenker van de Hondsbossche Zeewering de heer Foreest, genomen. Van Petten heb ik hem langs de kust naar Huisduinen gereden waar hij wat foto's maakte op de Dijk van de Razendebol en Texel. Ook van het fort van Napolion en de bebouwing er omheen had zijn intresse. Van Den Helder ging het via Breezand en Anna Paulowna langs het Oudeveer naar Oudesluis waar we in het cafe naast de vernieuwe ophaalbrug van een drankje en bitterballen genoten. Het werd al schemerig toen we via de Groote Sloot en de Keins naar Schagen reden waar ik hem met zijn voufiets weer op de trein naar Den Haag zette. Jan Willem Boehmer hoopt dat er begrip komt voor zijn denken en dat de politiek de goede beslissing zal nemen. Een Haakse Zeedijk kost miljarden maar als de BV NL onder water raakt kost het een veelvoud om deze ramp te slechten.

Piet Woensdag 16 November 2016 at 6:48 pm | | Standaard

Geen reacties

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in de reacties te voorkomen, moet u deze simpele vraag beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.